1. Alcătuiește
două enunțuri în care verbul "a
colora", folosit la modul infinitiv, să aibă mai întâi funcția
sintactică de atribut verbal, apoi de circumstanțial de timp.
2. Scrie
funcţiile sintactice ale formelor verbale nepersonale de supin subliniate în
enunţurile următoare:
a. Până la semănat mai
este ceva timp.
b. .Pasiunea
pentru gătit a moştenit-o de
la părinţi.
c. Terminase
de citit referatul.
d. Problemele
sunt de rezolvat.
e. E uşor
de scris versuri.
3. Scrie formele verbale nepersonale de
gerunziu ale următoarelor verbe: a scrie, a fi, a avea, a vrea, a crea, a crede, a şti, a ţine, a agrea, a
opri, a face, a vedea, a merge, a hotărî.
4. Identifică formele verbale nepersonale
de gerunziu și precizează funcțiile lor sintactice.
a. Am auzit ţipându-se din camera de
alături.
b. Se aude plouând.
c. Ajungând la şcoală, i-a adus
stiloul.
d. A învăţat matematică memorând formulele.
5. Precizează funcțiile lor sintactice
ale formelor verbale nepersonale.
a. Cărțile pentru citit sunt pe biroul meu.
b. Dorința de a patina este arzătoare.
c. Textul era de interpretat pe roluri.
d. Intrând
în clasă, l-am văzut pe Alin la tablă.
e. Stelele strălucind în noapte ne-au călăuzit spre cabană.
f. Ne-am săturat de a aștepta venirea celorlalți.
g. Am ajuns acasă înainte de a începe emisiunea preferată.
h. Am lucrat fără a cere cuiva vreun ajutor.
i. Regizorul a terminat de împărțit rolurile pentru noua
piesă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu